

Jednym z pierwszych działań w ramach realizowanego projektu „Pod choinką”, był udział uczniów szkoły podstawowej w zajęciach specjalistycznych z wykorzystaniem
ćwiczeń na platformie epodreczniki.pl. Zajęcia dotyczyły konstruowania figur za pomocą odcinków. Ponadto ćwiczyliśmy koordynację wzrokowo-ruchową i orientację
przestrzenną. Zadaniem uczniów było ustalenie definicji odcinka, rozróżnianie odcinków, ich mierzenie oraz konstruowanie figur za pomocą odcinków. Praktyczne
ćwiczenie polegało na ułożeniu z dostępnych materiałów trójkątów i innych figur, a w rezultacie choinki. Uczniowie pracowali indywidulanie, w parach i w
grupach. Na innych zajęciach zadaniem grupy uczniów było doskonalenie działań matematycznych z wykorzystaniem planszy imitującej choinkę i własnoręcznie
przygotowanych pionków do gry z nakrętek. Motyw przewodni zajęć jakim jest choinka sprawił, że dzieci pracowały bardzo aktywnie, były zainteresowane
realizowanymi treściami, ponieważ mogły wykazać się
inwencją twórczą, a tematyka zajęć wprowadziła je w nastrój zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Jak się okazało matematyka może być przyjemna i praktyczna.
.
Matematyka kl.4, temat 5.1. Podstawowe figury geometryczne
.
Cele sformułowane w języku ucznia:
- poznasz definicję odcinka,
- dowiesz się jak należy konstruować odcinki i różne figury geometryczne,
- z dostępnych pomocy dydaktycznych i figur geometrycznych ułożysz choinkę,
- będąc w lesie nauczysz się rozróżniać takie drzewa jak sosna, świerk, jodła i inne,
- nauczysz się rozwiązywać działania matematyczne z wykorzystaniem nakrętek i planszy z choinką.
Nacobezu:
- potrafisz mierzyć odcinki,
- rozróżniasz figury geometryczne, w szczególności trójkąty,
- z dostępnych przedmiotów(patyczki, wykałaczki, karty) ułożysz choinkę.
- poprawnie wykonasz działania matematyczne i ułożysz nakrętki imitujące bombki na choince.
Przebieg lekcji:
- Rozmowa na temat własności odcinków.
- Rozróżnianie figur geometrycznych.
- Konstruowanie trójkątów z odcinków.
- Ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem platformy epodreczniki.pl.
- Układanie choinek z patyczków, wykałaczek i innych pomocy dydaktycznych.
- Doskonalenie działań matematycznych z wykorzystaniem nakrętek i planszy z choinką.
- Prezentacja prac uczniów.
Pytanie kluczowe dla uczniów:
- Czy z patyczków i figur geometrycznych może powstać choinka?